
BOGNA NOWOWIEJSKA-BIELAWSKA - absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie organów
prof. Andrzeja Chorosińskiego. Studiowała również klawesyn w klasie prof. Marty Czarny-Kaczmarskiej i dr Aleksandry Rupocińskiej oraz muzykologię - najpierw na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, a następnie na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji muzyki organowej a także klawesynowej. Prowadzi aktywną działalność koncertową jako solistka oraz kameralistka, uczestnicząc w prestiżowych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Jej zróżnicowany repertuar obejmuje muzykę dawną, kompozycje romantyczne, a także muzykę współczesną.
Najczęściej jednak wykonuje utwory Feliksa Nowowiejskiego będąc propagatorką twórczości organowej i kameralnej swego słynnego Dziadka. Jest współzałożycielką kilku zespołów kameralnych. Od 2006 roku najczęściej koncertowała wraz z cenioną poznańską flecistką Ewą Murawską jako duet Ars Cameralis, a od 2016 roku ze wspaniałą śpiewaczką Katarzyną Hołysz wykonując pieśni Feliksa Nowowiejskiego.
Współorganizuje festiwale Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu. Prowadzi działalność pedagogiczną w szkołach muzycznych: w Warszawie w latach 2007-2011, obecnie w Poznaniu oraz dziennikarską. Od września 2011 r. jest prezesem Towarzystwa im. Feliksa Nowowiejskiego. Współtworzy Salon Muzyczny – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu.
KATARZYNA HOŁYSZ - ukończyła Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu prof. Krystyny Pakulskiej. Na stałe współpracuje z wieloma filharmoniami i orkiestrami w kraju i za granicą oraz z teatrami operowymi w Polsce i Niemczech, wykonując na ich scenach pierwszoplanowe partie ze światowego repertuaru w operach: Wesele Figara, Idomeneo - W.A. Mozarta; Fidelio - L.van Beethovena; Wolny strzelec - C.M. von Webera Norma - V. Belliniego; Tosca - G. Pucciniego; Halka, Hrabina, Paria – S. Moniuszki; Makbet, Otello - G. Verdiego; Salome, Ariadna na Naksos, Kawaler srebrnej róży - R. Straussa; Tannhäuser, Parsifal - R. Wagnera; Rusałka - A. Dvořáka.
Miała zaszczyt wystąpić w koncercie z towarzyszeniem muzyków Filharmonii Wiedeńskiej, wykonując cykl pięciu pieśni Gustawa Mahlera w 156 rocznicę śmierci kompozytora do wierszy Friedricha Rückerta. Wielkim triumfem artystki okazała się kreacja Benigny w nowej inscenizacji współczesnej opery Krzysztofa Pendereckiego Czarna maska, w reżyserii Marka Weissa w Operze Bałtyckiej i Teatrze Wielkim-Operze Narodowej pod batutą Szymona Morusa. Często zapraszana jest do nagrań płytowych. W dorobku posiada 10 płyt CD zarówno z repertuarem pieśniowym, muzyki dawnej i muzyki sakralnej, jak również największych dzieł operowych. Za swoje kreacje wokalne otrzymała liczne nagrody. Włada pięcioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i rosyjskim.
PROGRAM
Utwory Feliksa Nowowiejskiego (1877 – 1946)
- Prelude - organy solo
- Marche solennelle (Marsz uroczysty) - organy solo
- Nie opuszczaj nas - sopran i organy
- Królowa Niebios - sopran i organy
- Preludium „Adoremus” - organy solo
- Aria Bogny z opery „Legenda Bałtyku” - sopran i organy
- Trzy pieśni ludowe z Warmii - sopran i organy:
- Meszek w lesie
- Słoneczko wysoczko
- Z tamtej stróny jeziora
- Marsz Pretorianów z oratorium „Quo vadis” - organy solo
- Aria Ligii z oratorium „Quo vadis” - sopran i organy
- Muzyka mojej duszy - sopran i organy
- Dumka o Polsce - sopran i organy
***
Sztumskie organy zostały zbudowane w 1901 roku przez firmę
A. Terletzki - Ed. Wittek z Elbląga.
Mają one 17 głosów oraz dwie klawiatury ręczne (manuały)
i klawiaturę nożną (pedał), trakturę pneumatyczną.
Są to małe, romantyczne organy służące na co dzień od 119 lat do liturgii.